torstai 30. maaliskuuta 2017

Rattaat matkassa

Etsiessämme matkarattaita halusimme toimivan peruskärryn, joka kulkisi mukana vaivattomasti. Mielessä oli ketterät ja kevyet rattaat niin käytössä kuin koottaessa ja nostellessakin. Kaikkein kevyimmät sateenvarjorattaat suljin kuitenkin pois. En halunnut vipattavia tuplapyöriä, vaan jokseenkin vakaata menoa sekä kauppakeskuksissa että kavereiden luona lenkkipolulla. Rattaiden yhteensopivuus turvakaukalomme kanssa ehdoton vaatimus. Britaxin perhe vakuutti, joten valintamme oli B-Agile 4, jonka adaptereihin turvakaukalo naksahtaa näppärästi.

Britax-pari
Kaikenkarvaista rullailua on takana vajaa 8kk. On kipitetty kaupungilla ja tuupittu purkkarilla. Mitkään maastorattaat eivät Agilet ole, mutta kyllä niillä väliaikaisesti lenkillä pärjää. Rattaissa vakiona on takana isommat pyörät, edessä pienemmät. Molemmat puhkeamattomia täyskumipyöriä. Etupyörät voi lukita tai niitä voi pitää kääntyvinä, jolloin rattaat pyörähtävät todella näpsäkästi. Kulku onkin ollut helppoa. Pääosin. Turussa jalkakäytävillä vesikourut ovat ajoittain juuri oikean mallisia ja syvyisiä siihen, että Agilen etupyörät tökkäävät niihin. (Nyt vasta tajuan miten paljon niitä kouruja onkaan!) Muualla ei tätä ongelmaa ole ollut ja Turussa kuljettaessa sitä on oppinut kourun kohdalla automaattisesti keventämään etupäätä. Mukulakivetyksellä kovapyöräisillä, jousittamattomilla kärryillä kulkeminem on aika rytkytystä, mut niinhän se aina matkiksilla on.

Ostoksilla
Ratastellessa lyhyitä matkoja Taava on useimmiten kulkenut mukana kaukalossa. Alunperin ajattelinkin, että rattaiden kankaat irrotellaan pois, jolloin kaukalo ja alumiinirunko muodostavat siistin paketin. Kun sitä ei heti tehnyt, se jäi. Eikä harmita. Ehkä setti on vähän hassun näköinen (mun silmään), kun kaukalo naksautetaan rattaiden syliin, mut ah miten näppärästi laukku/takki/ostoksia ym. kulkee rattaissa kaukalon ala-etupuolella. Lisätila siis voitti riisutun lookin - taas :D Tilan suhteen valittamista ei ollut alakorin koossakaan. Sinne saa välttämättömimmän ja suuntaa antava 4kg painoraja on matkiksille kiitettävä.

Rattaiden selkänojan saa aivan pötkölleen, joten sen puolesta Agilet sopisi rattaina pienellekin vauvalle. Me ei olla vauvaa suoraan rattaisiin viritelty. Pidempää matkaratastelua varten ostettiin lastentarvikekirppikseltä käyttämättömän oloinen Brion pehmytkoppa.
Pötkötellen päivän mittaisella
rattailureissulla
Kopan saa syvälle rattaiden syliin, joten siellä on Taavan ollut mukava pötkötellä kun vielä on niin pieni, ettei vöissä pysy. Kopan alakankaaseen tein läpimenon vöille, joten kovemmassakaan vauhdissa ei tarvitse pelätä kopan valahtamista rattaista.

Kun tyttö on isompi, jää kaukalo pois ja saadaan viimein rattaat käyttöön. Matkustusmukavuuden odotan olevan hyvä. Selkänoja säätyy remmeillä portaattomasti haluttuun asentoon. Ihan tikkusuoraan selkänoja ei kuitenkaan nouse, joten saas nähdä onko pikkumatkustaja sitä mieltä, et asento on turhan makaava. Torkahduksen sattuessa selkänojan säätö saa kiitosta näppäryydestä, jolla sen voi liu'uttaa pötkölleen. Meidän mallissa miinusta on se, ettei jalkaosa nouse nukkuma-asentoon vaan unien ajan jalat retkottaa alaspäin. (Se toki on ongelma useimmissa matkarattaissa.) Agilessa jalkaosan kangas on kuitenkin melko tönkköä, joten sen voi pukata "pystyyn", joka kohottaa pötköttelijän jalkopäätä ihan mukiinmenevästi.

Ratasaikojen koittaessa sopii toivoa, et matkustaja katsoo mieluummin maisemia kuin työntäjää, sillä työntösuunta ei ole vaihdettavissa. Agilessa työntökorkeuskin on kiinteä 100cm, sillä nivelaisaa ei ole. Ei sen puolen, emme ole kääntyvää aisaa matkarattaissa kaivanneet kuin kerran; pikkiriikkisessä Punavuorelaisessa häkkihississä kun oli siinä ja siinä saammeko rattaat mahtumaan vai tuleeko kantokeikka. Vaikka toisaalta kevyen alumiinirungon ansiosta rattaiden paino on vain 8kg, joten mikäs niitä kannellessa.

Vaikka paketti on kevyt, kokoa löytyy. Kuomu on suojaisa ja lämpimillä keleillä ilman saa kiertämään avaamalla kuomusta verkkomaisen lisäosan. Siten myös kuomu tulee pidemmälle varjostaen matkustajaa. Rattaat ovat tilavat (mitat käyttövalmiudessa 100 x 58 x90cm) ja painoraja on 14kg asti, joten kevyelle leijonaneidolle niille on odotettavissa käyttöä pitkään. Ihan pienimmille matkustajille Agilet saattavat olla turhankin tilavat. Turvakaari on sen verral väljä, että raivoava mustekalamuksu pääsee valuttamaan itseään karkuun, mikäli 5-pistevyöt eivät ole asiallisesti kiinnitettynä. 

Sateelta suojassa
Lisävarusteena on Agileen saatavissa isompaa talvipyörää ym, mut ainoa minkä me turvakaaren lisäksi hankimme, oli sadesuoja. Britaxin kirkas sadesuoja istuu tosi mukavasti myös kaukalon päälle. Sen kanssa matkustaja näkee ympärilleen pysyen hyvin kuivana. Sadesuoja mahtuu kulkemaan (rattaiden ollessa taitettunakin) alakorissa.

Summa summarum: Perusrattaissa voisi olla joitain säätöpuolen herkkuja. Jos niitä kaipaa, B-Agile 4 plussasta löytyy säädettävä jalkatuki ja B-Motionissa on säädettävä työntökorkeus sekä ajosta pehmeää tekevät ilmakumipyörät. Ilman näitä mukavuusominaisuuksia Agilet ovat ajaneet asiansa. Erityisesti mieleen on ollut äärimmäisen helppo ja nopea kasausmekanismi, jolla rattaat saa pystyyn ja takaisin kokoon yhdellä heilautuksella. Kokoontaitettuna rattailla on mittaa 30x58x71cm, joten ne mahtuvat vakituisesti majailemaan automme takakontissa. Sieltä ne saa vaivatta esiin aina kun tarve on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun, jos jaat ajatuksesi ja jätät kommenttisi :)