tiistai 28. maaliskuuta 2017

Turvaa kaukalossa - Britax Römer

Liikennöitsijän tyttärenä turvakaukalo oli hankitava ehdottomasti uutena. En halunnut joutua miettimään esikoistani suojaavan istuimen ikää, sen mahdollista hapertumista tai saamia kolhuja.
Sivutormäyssuoja "kiinni"-asennossa
Kaukalon valintaperusteena oli turvallisuus (hyvät turvatestiarviot), säädettävyys vastasyntyneelle ja käyttöhelppous sekä sopivuus matkarattaiden kanssa.

Istuinvalikoimasta valintamme osui Britax Römer Baby Safe Plus SHR II:n. Keskikokoiseen autoomme se mahtuu telakoineen mukiinmenevästi, vaikkei ole pienimmästä päästä. Alkuun harmittelin, ettei turvakaukalossa ole Primon tapaan "pienennyssettiä", johon vastasyntyneen saisi tukevasti. Huoli oli turha, sillä istuimen pehmusteet (pulleat pään sivusuojat) ja helposti säädettävät 5-pistevyöt turvasivat tukevan kiinnityksen myös alle 3-kiloiselle leijonaneidolle. Tosin Taava ei ensimmäisen 5kk aikana perustanut vöistä ollenkaan, vaan aloitti mystisen karjumisen aina istuimeen kiinnitettäessä. Itku laantui kun istuimen nosti kantoon ja päästiin liikkeelle. Nykyään tyttö onneksi suhtautuu istuimeen jo myönteisemmin.

Mitä kaukalon säätöihin tulee, ne ovat mielestäni kevyitä ja helppoja. Kantokahva kääntyy napista yhdellä kädellä, joten se on helppo heilauttaa pois tieltä kun vauvaa kaukaloon asettaa. Sivutörmäyssuojat naksahtavat auki helposti ja niskatuki nousee kun sitä rohkeasti taivuttaa. Käytössä istuin on ollut jämäkkä ja tilava kasvavallekin vauvalle toppapuvussaan. Alkuun kaukalo tuntui raskaalta, kuten kaikki tuhdit kaukalot, mutta kantamiseen tottuu.

Alle 2.9kg ensikertalainen
Arvioinneissa monien istuimien asentoa on moitittu melko istuvaksi. Näin ollen yksi Baby Safe Plus SHR II:n valintaperusteista oli vastasyntyneen tarpeisiin integroitu kallistusmekanismi, jolla asentoa saa makaavammaksi. Olin tyytyväinen ominaisuuteen, mut käytäntö ei ollutkaan niin selkeä. Mainonnasta huolimatta lastentarvikeliikkessä ei nimittäin tunnettu kallistusta, eikä siitä heti löytynyt ohjetta, joten kallistus sittemmin jäi. Harmikseni vasta niskatukea nostaessani - eli auttamattomasti liian myöhään - opin miten tekniikka toimii. Eipä se olisi ollut mikään maailmanluokan temppu. Kakkoselle sitten.

Aktiivisille autoilijoille isofix-kiinnitys on ollut kuningasominaisuus! Istuimen saisi tukevasti kiinnitettyä vöilläkin, mut allekirjoittanut ei jaksa sitä jatkuvaa säätöä niiden kanssa. Ollaan jopa siinä määrin fiksoiduttu fixiin, et kiinnitetään istuin telakkaan silloinkin kun ollaan vaikkapa mummin ja ukkin kyydillä tai liikutaan laina-autolla. Isofix on äärettömän helppo asentaa ja siten siirto autosta toiseen on vaivatonta. Jos jotain moitittavaa on löydettävä, on se telakan lukkiutumissysteemin "jäykkyys". Kovemmilla pakkasilla isofix-telakan raudat tavallaan jäykistyy, eikä istuin heti naksahda lukkoon kun sen laskee telakkaan. Heilauttamalla istuinta tai varmistamalla lukitus jalan vapautusnappulasta, saa naksahduksen helposti kuulumaan ja lapsen kaukalon kiinnittymään. Kevään tullen tämäkin jähmeys on poistunut ja kaukalo lukittuu isofix-telakkaan heti siihen laskiessa.

Seitsenkuinen matkustaja
Kaikenkaikkiaan turvakaukalo on ollut nappivalinta. Siinä Taava matkustaa vieläkin. Painonsa ja pituutensa puolesta tyttö mahtuisi kaukaloon vielä jonkinkin aikaa. Pikkuhiljaa oomme katselleet jo seuraavaa istuinta, mut vielä siirtymisellä ei oo kiirutta. Kaukalossa pikkuneidin on turvallisin matkustaa ja onhan se näppärää (vaikkakin painavaa) kun koko paketin saa kulkemaan käsikoukkussa. Ei tarvii pujotella pikkuista istuimeen ja takas. Tai kantaa liukkaissa ulkovaatteissa, kun toisessa kädessä on kauppakassit, kimsut ja kampsut. Liikkumista helpottamaan hankimme myös turvakaukalosopivat matkarattaat, joista riipustelen oman kokemuspostauksen pikapuolin.

4 kommenttia:

  1. Kiitos, tämä tuli tarpeeseen! Juuri viikonloppuna tuskastelin, kun selvisi että meidän pitää varmaan ostaa matkarattaat, ja että olisi suotavaa että turvakaukalon voi kiinnittää niihin. (Olen siis ollut niin autuaasti pihalla, etten ennen viikonloppua tiennyt, että turvakaukaloa voi käyttää muuallakin kuin autossa. ;)) Ostimme siis lastenvaunut juuri käytettyinä kavereiltamme, ja he suosittelivat hankkimaan niiden kaveriksi myös matkarattaat.

    Odotan mielenkiinnolla kokemuspostausta matkarattaista, mutta haluatko antaa jo esimakua kertomalla, että mitkä matkarattaat teillä on käytössä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava jos on hyödyksi :)

      Meillä on matkarattaat samaa Britax-perhettä; B-Agile 4. Toimiva perusratas :) Tällä viikolla varmaan tulee parempaa infoa.

      Poista
  2. Meillä on sama turvakaukalo ja se on ollut aktiivisesti käytössä Britaxin Go Big-vaunujen rungon kanssa. Todella näppärä tuo Britax-perheen yhteensopivuus, kun kaukalon tosiaan saa yhdellä kädellä nostettua ratasrungosta irti.

    Meillä on myös Isofix-jalusta, mutta toistaiseksi sitä ei ole tarvinnut irrotella montaakaan kertaa, kun on kuljettu vain omalla autolla. Irtoaa kyllä näppärästi.

    Meillä telakka meni vaihtoon takuun piikkiin. Jostain syystä lukitusmekanismi oli alusta asti kankea (juuri tuota ongelmaa, että kaukalo ei meinannut kiinnittyä, vaan piti sivusuunnassa heiluttaa) ja lisäksi irrottaminenkin oli kankeaa ja lopulta yhtenä viikonloppuna kaukalo juuttui jalustaan useamman kerran. Sen sai lopulta aina irti kun painoi irrotusnappia täydellä voimalla samalla kaukaloa rytyyttäen. Ihanaa, kun oli -20C pakkasta ja lapsi olisi pitänyt saada autosta sisätiloihin eikä lämpöpussissa istunutta lasta voinut nostaa istuimesta ulkona. Irrotusnappi tavallaan painui tyhjää, natisi vain eikä loksahtanut. Liikkeessäkin testasivat meidän kaukaloa esittelyjalustalla ja meidän jalustaa esittelykaukalolla. Ero oli selkeä, jalusta viallinen maanantaikappale. Saimme päivässä uuden jalustan. Se on toiminut nyt ihan eri tavalla. Välillä pitää vieläkin keikauttaa sivusuunnassa, että kaukalo lukittuu kokonaan, mutta irrotus on ihan erilaista kuin alkuperäisellä.

    Meidän poika kasvaa tällä hetkellä sen verran kovaa vauhtia, että nyt nelikuisena piti turvavyöt/pääntuki nostaa jo ylimpään asentoonsa lämpöpussia käyttäessä. Elopainoakin on kohta niin paljon, että voisimme sen puolesta siirtyä seuraavaan turvaistuinkategoriaan. Niitä onkin nyt tarkoitus alkaa kartoittamaan, jotta sopivan hinnan osuessa kohdalle voi valitun mallin käydä heti hakemassa omaksi. Yllättävän usein lastentarvikeliikkeet myyvät edellisen vuoden värejä edullisesti pois. Onneksi kesää kohti vaatteet vähenee niin kaukaloonkin tulee siten lisää tilaa. Vielä en tiedä, ostammeko suoraan 9-36kg istuimen, vai hankimmeko tuohon väliin ensin 9-18kg kaukalon, minkä jälkeen vasta hankimme kouluikään asti riittävän esim. 15-36kg istuimen. Todennäköisesti päädymme jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Jos olette jo ehtineet kartoittaa mallistoja ja olette johonkin malliin tai painoluokkaan päätyneet niin kirjoita ihmeessä pikkupostaus. Kaikki ajatukset ovat tervetulleita. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samat pohdinnat täällä oli meneillään. Istuinvalikoima onkin melko mahoton, joten osin mennään intuitiolla, hyväksi todetulla merkillä ja meitä miellyttävillä ominaisuuksilla. Päätös alkaa olla pulkassa, joten kirjoittelen ajatuksiamme kun istuin saadaan kotiutumaan. Hyvä tarjous kun osui kohalle, niin päätös helpottui :)

      Poista

Ilahdun, jos jaat ajatuksesi ja jätät kommenttisi :)