Etsiessämme matkarattaita halusimme toimivan peruskärryn, joka kulkisi mukana vaivattomasti. Mielessä oli ketterät ja kevyet rattaat niin käytössä kuin koottaessa ja nostellessakin. Kaikkein kevyimmät sateenvarjorattaat suljin kuitenkin pois. En halunnut vipattavia tuplapyöriä, vaan jokseenkin vakaata menoa sekä kauppakeskuksissa että kavereiden luona lenkkipolulla. Rattaiden yhteensopivuus turvakaukalomme kanssa ehdoton vaatimus. Britaxin perhe vakuutti, joten valintamme oli B-Agile 4, jonka adaptereihin turvakaukalo naksahtaa näppärästi.
Britax-pari |
Ostoksilla |
Rattaiden selkänojan saa aivan pötkölleen, joten sen puolesta Agilet sopisi rattaina pienellekin vauvalle. Me ei olla vauvaa suoraan rattaisiin viritelty. Pidempää matkaratastelua varten ostettiin lastentarvikekirppikseltä käyttämättömän oloinen Brion pehmytkoppa.
Kopan saa syvälle rattaiden syliin, joten siellä on Taavan ollut mukava pötkötellä kun vielä on niin pieni, ettei vöissä pysy. Kopan alakankaaseen tein läpimenon vöille, joten kovemmassakaan vauhdissa ei tarvitse pelätä kopan valahtamista rattaista.
Pötkötellen päivän mittaisella rattailureissulla |
Kun tyttö on isompi, jää kaukalo pois ja saadaan viimein rattaat käyttöön. Matkustusmukavuuden odotan olevan hyvä. Selkänoja säätyy remmeillä portaattomasti haluttuun asentoon. Ihan tikkusuoraan selkänoja ei kuitenkaan nouse, joten saas nähdä onko pikkumatkustaja sitä mieltä, et asento on turhan makaava. Torkahduksen sattuessa selkänojan säätö saa kiitosta näppäryydestä, jolla sen voi liu'uttaa pötkölleen. Meidän mallissa miinusta on se, ettei jalkaosa nouse nukkuma-asentoon vaan unien ajan jalat retkottaa alaspäin. (Se toki on ongelma useimmissa matkarattaissa.) Agilessa jalkaosan kangas on kuitenkin melko tönkköä, joten sen voi pukata "pystyyn", joka kohottaa pötköttelijän jalkopäätä ihan mukiinmenevästi.
Ratasaikojen koittaessa sopii toivoa, et matkustaja katsoo mieluummin maisemia kuin työntäjää, sillä työntösuunta ei ole vaihdettavissa. Agilessa työntökorkeuskin on kiinteä 100cm, sillä nivelaisaa ei ole. Ei sen puolen, emme ole kääntyvää aisaa matkarattaissa kaivanneet kuin kerran; pikkiriikkisessä Punavuorelaisessa häkkihississä kun oli siinä ja siinä saammeko rattaat mahtumaan vai tuleeko kantokeikka. Vaikka toisaalta kevyen alumiinirungon ansiosta rattaiden paino on vain 8kg, joten mikäs niitä kannellessa.
Vaikka paketti on kevyt, kokoa löytyy. Kuomu on suojaisa ja lämpimillä keleillä ilman saa kiertämään avaamalla kuomusta verkkomaisen lisäosan. Siten myös kuomu tulee pidemmälle varjostaen matkustajaa. Rattaat ovat tilavat (mitat käyttövalmiudessa 100 x 58 x90cm) ja painoraja on 14kg asti, joten kevyelle leijonaneidolle niille on odotettavissa käyttöä pitkään. Ihan pienimmille matkustajille Agilet saattavat olla turhankin tilavat. Turvakaari on sen verral väljä, että raivoava mustekalamuksu pääsee valuttamaan itseään karkuun, mikäli 5-pistevyöt eivät ole asiallisesti kiinnitettynä.
Sateelta suojassa |
Summa summarum: Perusrattaissa voisi olla joitain säätöpuolen herkkuja. Jos niitä kaipaa, B-Agile 4 plussasta löytyy säädettävä jalkatuki ja B-Motionissa on säädettävä työntökorkeus sekä ajosta pehmeää tekevät ilmakumipyörät. Ilman näitä mukavuusominaisuuksia Agilet ovat ajaneet asiansa. Erityisesti mieleen on ollut äärimmäisen helppo ja nopea kasausmekanismi, jolla rattaat saa pystyyn ja takaisin kokoon yhdellä heilautuksella. Kokoontaitettuna rattailla on mittaa 30x58x71cm, joten ne mahtuvat vakituisesti majailemaan automme takakontissa. Sieltä ne saa vaivatta esiin aina kun tarve on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahdun, jos jaat ajatuksesi ja jätät kommenttisi :)