lauantai 27. toukokuuta 2017

Borta bra, hemma bäst

Olin alkuviikolla ystäväni kanssa Hangossa. Perinteinen äiti-kummitäti-reissu, jonka olemme tehneet kaksin joka kesä ystäväni esikoisen synnyttyä. Eira ja Taava olivat ekaa kertaa pari päivää kaksin. Mä olin ekaa yötä erossa Taavasta. Kaikki pärjäsivät hyvin, kaikilla oli mukavaa.

Hanko on rauhallinen ja äärettömän kaunis näin lämpiminä kevätpäivinä. Kaduilla on ihmisiä, satamassa veneitä. Kumpaakaan ei ruuhkaksi asti. 







Tulliniemeen, Suomen eteläisimpään kärkeen kulkee 7km luontopolku. Se mutkittelee kivistä rannanreunaa ja satama-alueen vierustaa. Puikkelehtii metsään ja sieltä upeille rantakallioille. Matkanvarrella neuvostoliittolaisten rakentamia parakkeja, joihin sotien jäljeen on sijoitettu työleirille naisvankeja. Sittemmin puurakennukset ovat ränsistyneet, alueella kukkivat ketunleivät ja lintuliikenne lauluineen on huumaava. Rantakalliot ovat auringosta lämpimät. Käärme luikertelee karkuun kulkijoita. Niemennokassa pieni kummeli. "Tuntemattomalla merimiehelle". Siinä silmien alla avautuu Saaristomeri ja Suomenlahti. Tutustumisen arvoinen.





Viikolla on juostu raksalla. Tavattu raksaporukkaa. Siivottu työmaata ja kuljetettu jämäpuuta pois peräkärryllä. Metsästetty kevyitä ja vakaita rakennustelineitä. Juhlittu kummitytön nimppareita. Syöty perhedinneriä mummilassa. Seurattu suurmiehen hautajaisia ja muisteltu mennyttä maan isää. Hoivattu kipeänä olevaa Taavaa. Sairastuttu flussaan itsekin. Vietetty dj-ystävän syntymäpäiviä värivalojen loisteessa ja savukonepöllyn sumeessa. Tervehditty tuttuja vuosien takaa, menty nukkumaan korvat soiden.

Nyt olen sohvalla. Kissavanhus vieressä nostaa päätään. Arpoo kannattaisiko nousta pyytämään ruokaa. Aavistaa varmaan et tänään on nuorimman kissasisaruksen 6v syntymäpäivä ja tarjolla on Gourmetia. Rapsutan. Mulla ja hällä on tänään yhteistä matkaa takana 12 vuotta. Vastaukseksi saan kehräyksen. Tee on kupissa, kylppäristä kantautuu pesukoneen pyörinä. Eira lähti kirppiksille. Taava nukkuu vaunuissa ulkona kolmatta tuntia. Työnnän suuhuni salmiakin. Kohta tartun kirjaan. 

Ai että mä tykkään olla kotona. Ei mulla muuta <3 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun, jos jaat ajatuksesi ja jätät kommenttisi :)